יום חמישי, 27 בפברואר 2014

עיריית בת ים מנתקת מים ביום חמישי בניגוד לחוק - מתוך פורום תפוז

עיריית בת ים מנתקת מים ביום חמישי בניגוד לחוק , מאת: כוכב חמה , 23/08/08
עיריית בת ים הפרה בגסות את החוק האוסר לנתק מים לחייבים בימי חמישי ובערבי חג, ואף ניתקה את המים לא רק בבוקר אלא בשעות הצהריים בסמוך לזמן סגירת משרדי העירייה, מה שמונע מהמנותקים להסדיר את העניין במהירות וביעילות עם הגורמים הממונים בעירייה ומסכן אותם בהישארות ללא אספקת מים למשך כל סוף השבוע. אמנם יש לכאורה דרך להסדר זמני באמצעות המוקד העירוני או החברה החיצונית לגביית מסים, אלא שדרכים אלה בעייתיות ביותר כיוון שהמוקד אינו הולך לקראת התושב ומגלה חוסר רצון לפתור את הבעיה אם אינה מתיישבת בדיוק נמרץ עם הדרישות הדרקוניות לחידוש הזרם, והחברה החיצונית דורשת תשלום מיידי של כל החוב כולו, ולא משנה כמה הדבר אינו אפשרי (אם הניתוק בוצע דווקא בשעה שכיסו של החייב ריק או כשמדובר בחוק גדול שניתן לפרוס, עקרונית, במשרדי העירייה, אך לא בחברת הגבייה הדרקונית).



מקרה כזה לדוגמה אירע לתושבת רמת יוסף שנקבע לה הסדר החזר חובות קשוח לתשלום בסך 800 שקל בחודש! (דהיינו 1,600 שקל לחודשיים, והרי חשבון המים והארנונה הוא דו-חודשי), ללא כל התחשבות במצבה הכלכלי הקשה (חד הורית החיה על קצבת נכות בסך 1,800 שקל לחודש). האישה אינה מצליחה לעמוד בתנאים קשים אלה, וכל פניותיה לעירייה נדחו בגסות. בכל פעם שהיא מאחרת בתשלום השובר החודשי מנתקים לה את המים ללא דיחוי. וקרוב לוודאי תוך הפרת התקנות המחייבות לשלוח שתי התראות מוקדמות בהפרש של 30 יום והתראה שנייה 48 שעות לפחות לפני ניתוק בפועל.

ביום חמישי האחרון בצהריים נותק זרם המים לביתה ואחרי אינסוף ריצות לעירייה (שכבר הייתה סגורה וכונן החירום התאייד מהשטח) וטלפונים למוקד נשלח בשעת לילה מאוחרת עובד שיחבר את המים לביתה, אבל הוא נטש אותה בעילות סרק ורק למחרת בבוקר הגיע מישהו לחבר את המים באופן זמני (עד ליום ראשון שאז היא חייבת לגשת לעירייה ולנסות להגיע להסדר). בהזדמנות הזאת התברר לה, מאינספור פניות טלפוניות לעובד במהלך שהייתו אצלה, כי לתושבים רבים נותקו המים ביום חמישי והם מתחננים לחבר להם את הזרם כדי שלא יישארו יבשים כל השישי-שבת, אך העובד דחה את כל הפניות בתקיפות, והסביר לה שהוא אינו עובד בימי שישי, ובא אליה כי היא מקרה חריג (היא התקשרה כמה פעמים בשעות הלילה למוקד ואיימה בהתאבדות, ובהתערבות המשטרה שהוזעקה אליה על ידי המוקד הובטח לה שהזרם יחובר בבוקר).

עיריית בת ים מגזימה לגמרי במדיניות הברוטלית של ניתוקי מים לחייבים, למרות שיש הסדרים שהם מכבדים (גם אם לא תמיד ברצף, כשמדובר במעוטי אמצעים שנקבעו להם הסדרים בלתי אפשריים כמו לגברת הנ"ל). העירייה מנתקת מיד אחרי איחור ראשון בתשלום (ולפי החוק זה אסור, אלא לאחר פיגור בשני חשבונות). להוצאות החייבים העירייה מוסיפה כל מיני תשלומים עקיפים ביד קלה ובחוסר התחשבות משווע כמו הוצאות שכ"ט עו"ד, כשתשלום חוזר, אפילו אם שולם ללא התערבות משפטית, וכמובן את מחירו הכבד של ניתוק המים (בסך 100 שקל בערך), שהעירייה כנראה אוהבת מאוד לגבות, ככסף קל כמעט מן ההפקר (וקבלן הניתוקים חי ממנו יפה מאוד. נודע לי כי העירייה התחייבה לספק לקבלן לפחות 100 ניתוקים ביום, ותעשו חשבון כמה הוא מתעשר ממצוקת התושבים המתקשים. תנסו גם לברר מי זה הקבלן הזה ואם קיבל את מפתח הזהב לכספי  התושבים במכרז תקין אם בכלל).

ביום ראשון זה בטח יהיה שמח בעירייה, ומר לחיאני הנכבד צפוי לקבל פניות נזעמות של תושבים. השאלה היא כמה הוא יודע את החוק (המוקד טוען כי את ההוראה לניתוק המים נתן הגזבר, שאמור לדעת משהו על החוק אבל זה לא בטוח בכלל) וכמה הוא שם בכלל על התושבים, כי נראה שיותר אכפת לו להתייפייף במצג הפרחים בגנים (שמשום מה משקים אותם במרץ ניכר דווקא בעיצומו של החורף, גם כשיורד גשם ללא הפסקה, אבל מעט בקיץ, והגינות הנבולות הרבות במרחבי העיר מעידות על האווילות. ראו בשטח הגינון המלוכלך והקמל ליד בית המשפט המקומי ברמת יוסף, לאורך רחוב ניסנבוים המשווע להשקיה ועוד).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה