יום שני, 23 בדצמבר 2013

חוקרים: לתוספי התזונה והוויטמינים אין השפעה

חוקרים: לתוספי התזונה והוויטמינים אין השפעה , אסף גולן | 21/12/2013 , N12

סדרה ארוכה של מחקרים קובעת בצורה חד משמעית כי אין משמעות ללקיחת תוספי תזונה. יוצא הדופן היחידי הוא ויטמין D וגם ביחס אליו קיימת מחלוקת בתחום המחקר

מחקר מקיף שפורסם לאחרונה בU.S. medical journal קובע כי לקיחת תוספי תזונה או מולטי ויטמינים שונים על ידי הצרכנים כלל לא מוסיפה לבריאותם ולעיתים אף פוגעת בבריאות הזו. לדברי החוקרים הראיות בתחום הן כל כך חזקות עד שהם קראו לציבור להפסיק לבזבז את כספו ולקנות מינראלים וויטמינים מכל סוג שהוא. ד"ר ריינהולד ויט פרופסור במחלקה למדעי התזונה של אוניברסיטת טורונטו הסביר כי "הסיבה שבגללה הויטמינים ותוספי התזונה לא מסייעים היא בגלל שיש בהם כמות ענקית מהחומר כך שהגוף כלל לא נזקק לתוספת הזו. הגוף נזקק לכמות מסוימת של חומרים כשיש לו כבר את החומרים האלו אז אין לתוספת שום משמעות שהיא. כלומר אדם שייקח תוספים כאלו לא יהיה מוגן יותר מבעיות או מחלות מאשר אדם שיהיו לו בדיוק את החומרים הנצרכים במילא בתוך הגוף".
 
חסרי השפעה. מבחר ויטמינים צילום: ראובן קסטרו
חסרי השפעה. מבחר ויטמינים צילום: ראובן קסטרו

בהקשר לכך סדרה של מחקרים שפורסמו בAnnals of Internal Medicine הראו את אותן התוצאות. במחקר הראשון נבדקו 6000 גברים מגיל 65 ומעלה כשמחציתם לקחו תוספי תזונה שאמורים לסייע לפעילות הקוגניטיווית של האדם בגיל השלישי ומחצית לקחו תרופת דמה. הגברים האלו נבדקו במשך 12 שנה ולא נמצאה שום תוצאה שהראתה כי הקבוצה שלקחה את תוספי התזונה היתה במצב בריאותי טוב יותר מאשר הקבוצה האחרת. באותו אופן נערכה בדיקה על 1700 גברים חולי לב שעברו התקף לב מגיל 50 ומעלה. גם כאן הקבוצה חולקה לשתיים ונבדקה במשך 4.5 שנים. גם במחקר זה לא נמצאו שום הבדלים בין מי שלקחו תוספי תזונה למי שלא לקחו תוספים כאלו.

באופן דומה מובאים 26 מחקרים נוספים שנערכו לאחרונה כשכולם מגלים את אותה התוצאה. עם זאת החוקרים ציינו יוצא דופן אחד במחקר והוא בנוגע לתוסף של ויטמין D. בנוגע לכך התברר שלתוסף הזה יש השפעה טובה בעיקר על אנשים שלוקים בחוסר בוויטמין. עם זאת גם ביחס לתוצאות אלו יש מחלוקת קשה בין החוקרים ביחס לכמה באמת התוספים עוזרים. כך או כך הדעה הרווחת בעולם המחקר היא שרוב התוספים הם בעצם מיותרים ולא נצרכים בכמות שהם נמכרים בחנויות השונות. 
 
 
חוקרים: לתוספי התזונה והוויטמינים אין השפעה , אסף גולן | 21/12/2013 , N12

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה