יום ראשון, 27 באוקטובר 2013

גורלם של חושפי שחיתויות בישראל

26.10.2013 - כתבה של דב גילהר על חושפי שחיתויות בישראל: רפי רותם, שוקי משעול, קרמשניט - אפרים ארליך, ואחרים. מרואיינים נוספים: מאיר לגבוע.

שורת חוקים בישראל אמורים להגן על חושפי שחיתויות במערכת הציבורית. אולם בשנים האחרונות מעטים קיבלו צווי הגנה ממבקר המדינה ורבים הפכו קורבן של המערכות בהם עד כה נחשבו למצטיינים. "אם הבן שלי יתקל בשחיתות, אני אומר לו - שתוק", אומר חושף שחיתות שנפגע. "זה לא שווה את המחיר שתשלם"

עד לפני עשור רפי רותם ושוקי משעול עבדו בבית רשות המסים ביפו. רותם היה איש מחלקת החקירות של מע"מ, משעול היה מנהל של שתי יחידות מע"מ. אלא שאז החליטו להגיע אל רשויות החוק עם ראיות מפורטות על שחיתויות ברשות המסים. מאז, חייהם הפכו גיהנום. "רוקנו אותנו כלכלית וחברתית", אומר משעול. "שמעו את כל השיחות שלי ושל רותם חושפים את השחיתויות, ולא עשו כלום. הכל איבדתי".



לכאורה, המדינה התקדמה בתחום המאבק בשחיתויות. בשנת 1997 נחקק החוק המאפשר למבקר המדינה להוציא צווי הגנה על חושפי שחיתויות וב-2006 נחקק החוק נגד המתנכלים להם. גם שלוש עמותות פועלות להגנה עליהם. אך כל זה לא מנע מרותם ומשעול לאבד את עבודתם, לאבד את בתיהם במימון ההגנה המשפטית בתביעות שהוגשו נגדם. גם המשפחות לא החזיקו מעמד והתפרקו במהלך המאבק ברשויות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה