יום שני, 18 באפריל 2011

חומרי ניקוי סכנות ונזקים

הכתבה הכל על נזקי חומרי הניקוי - מאת: מערכת בי-וומן / בתאריך: 17/04/2011 / מדור: טיפוח הגוף , 
 
ד"ר זהבה לבר, מומחית ברפואת עור ודרמטולוגיה קוסמטית מאילו חומרי ניקוי כדאי להיזהר? 
לא להסיר את הכפפות, שיהיה לכם פסח מבריק.

מאילו חומרי ניקוי כדאי להיזהר?
אין חומרי ניקוי כימיים שעדיפים על חבריהם. בין חומרי הניקוי הביתי ישנם ממיסים אורגניים, חומצות, בסיסים ודטרגנטים, שהם כולם כימיקלים חריפים. חומרי הגלם לייצורם מבוססים בעיקר על תוצרי נפט, זרחות (תחמוצות זרחן), כלור, חומצות אגרסיביות ומתכות. לחומרים הללו יכולת להיספג בגופנו ולחדור אל מחזור הדם שלנו, דרך מגע ישיר עם העור, או דרך מערכת הנשימה והריריות.
כל חומרי הניקוי הם חומרים שעלולים להזיק לעור. הם נקראים ברפואת העור חומרים מגרים (איריטנטיים). ככל חומר הניקוי מרוכז יותר, הוא יגרום לנזק רב יותר בזמן קצר יותר. אין ספק כי חומר שנועד לפרק שומן שרוף שמצטבר על המחבת, יכול בקלות לפגוע בעורנו, ולגרום לנזק של קילוף שכבתו החיצונית עד כדי כוויה.
בין סוגי החומרים ישנם כמובן הבדלים הנובעים מחוזק החומר, ריכוזו וזמן המגע שלנו איתו, אך אפילו שימוש תדיר בסבון ידיים ומים עשוי לפגוע בהגנה הטבעית של העור ולייבשו!

לאילו נזקים גורמים חומרי הניקוי?
חומרי הניקוי הביתי הם חומרים העשויים לגרום לגירוי בעור, בעיניים ובמערכת הנשימה.
הפגיעה הנפוצה היא בעור- בו הם מורידים את שכבת השומן (החלב) המגנה, וגורמים למיקרו-סדקים על פניו. העור נעשה אדום, מכווץ, "שורף" ומיובש. כאשר זה קורה, כל דבר שנמרח יגרום לצריבה ואי נעימות ואפילו מגע עם מים פושרים עשוי לכאוב.

חומרים שמתאדים יכולים לחדור דרך הריריות גם ללא מגע ישיר עימן, אז יכולה להיות תגובה של מערכת הנשימה או תחושה של צריבה בעיניים. במערכת הנשימה התגובה המיידית לספיגת רעלים מחומרי ניקוי יכולה להיות: צריבה בגרון, התקף שיעול או התעטשות והתקפי אלרגיה. שאיפה של חומרי ניקוי יכולה לגרום גם לכאבי ראש וסחרחורות, ובמקרים מסוימים אף להקאה.
הנזק יהיה חמור יותר אצל אנשים שלהם רגישות מובנית במערכת הנשימה כמו, נזלת אלרגית או אסתמה.

אלרגיות - ישנם חומרי ניקוי שיזיקו יותר לאנשים מסוימים לעומת אחרים, בגלל תגובה אלרגית שלהם לאותו החומר. חומרים אלו הם למעשה עלולים גם לגרום לתגובה של גירוי וגם לתגובה אלרגית בעת ובעונה אחת אצל האדם הרגיש להם.

מה עושים כאשר מרגישים פגיעה מחומר ניקוי:
• הטיפול הראשוני הטוב ביותר בבית הוא שטיפת העור שבא במגע עם חומר בהרבה מים, ולהשלים במריחת משחה שתחזיר את הלחות לעור. אם התגובה חריפה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.
• בכוויות- רצוי מאוד להגיע לאבחון אצל רופא. עד אז ניתן להשתמש במשחה רפואית לכוויות כמו סביעור.

כיצד נמנע נזקים של חומרי ניקוי:
• ליצור הפרדה - בכל מגע עם חומרי ניקוי רצוי להשתמש בכפפות ללא טלק. אם מדובר בחומר חריף (כמו מנקה תנורים) יש צורך בכפפות עבות במיוחד ורצוי שיהיו בעלות ריפוד בד פנימי. אם אין בנמצא כפפות כאלה ניתן לעטוף את היד בבד, ועליו ללבוש כפפות גומי. כפפות לטקס חד פעמיות גורמות בעצמן לגירוי בעור, ולכן אינן מומלצות לשימוש בניקיון. הן דקות מידי ולא עמידות בפני חומרים רבים, הלטקס הוא חומר אלרגני אצל אנשים רבים, והטלק עצמו גורם ליובש חמור בעור. אם קונים כפפות חד פעמיות עדיף לקנות כפפות העשויות מויניל ללא טלק.
• לחות העור – מניעה: כאשר ישנו עיסוק רב בחומרים חריפים או חומרי ניקוי (אפילו סבון כלים) מומלץ שימוש בקרמים טיפוליים המעלים את יכולת ההגנה של העור, כגון קרם טיפולי מסדרת אקסרה. כמו כן כדאי למרוח קרם לחות רגיל על הידיים אחרי כל מגע במים ו/או סבון. אפשר להחזיק שפופרת קרם במקום נגיש כדי לא לשכוח למרוח מספר פעמים ביום. חשוב לבחור קרם ידיים שנספג היטב בעור, קרם שאינו נספג אינו יעיל.
• אוורור - בשימוש עם חומרים חריפים כמו מסירי שומנים, רצוי לצמצם ככל האפשר את המגע עם החומר ושאיפתו. רצוי להשרות כלים בחומר חריף במרפסת, או בחדר מאוורר. מכיוון שהם נדיפים, יש לעטוף את האף והפה במטפחת בזמן הניקיון, ניתן גם לרכוש מסכות הדומות לאלו של מנתחים.
• מים - משטחים וכלים שניקינו בחומר יש לשטוף עם הרבה מים ואז לנגבם, כדי להימנע משאריות חומר עליהם.

מאת: ד"ר זהבה לבר, מומחית ברפואת עור ודרמטולוגיה קוסמטית
 
הכתבה הכל על נזקי חומרי הניקוי - מאת: מערכת בי-וומן / בתאריך: 17/04/2011 / מדור: טיפוח הגוף ,

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה