יום שני, 6 באוגוסט 2012

תוספי תזונה - אינם מועילים, אלפי תופעות לוואי

הכתבה דו"ח: מינוני יתר ומקרי מוות - 7 הסכנות בוויטמינים  , ynet בריאות , ד"ר איתי גל , אוגוסט 2012

תרופות במסווה תוספים, תופעות לוואי מסוכנות, מקרי מוות רבים ומינונים גבוהים בהרבה ממה שהגוף יכול לקבל. דו"ח אמריקאי חושף את הסכנות החמורות הטמונות בנטילת תוספי תזונה


האם גם אתם נוטלים ויטמינים ותוספי תזונה ? לפי דו"ח חדש שיתפרסם בגליון ספטמבר של מגזין הצרכנות האמריקאי הנחשב, Consumer Report, כדאי לכם להיזהר מאוד. הדו"ח מגלה כי תוספי התזונה והוויטמינים עלולים לסכן את בריאותכם, חלקם דומים לתרופות מרשם, אחרים נלקחים שלא לצורך - וכולם אינם תמימים וטומנים בחובם תופעות לוואי, חלקן מסוכנות ועלולות להסתיים במוות.

קראו עוד על תוספי תזונה: רופא: תוספי תזונה - בזבוז כסף ופגיעה בבריאות

הארגון ריכז את הסכנות הבריאותיות בתוספי תזונה, בוויטמינים ובצמחי מרפא על בסיס מחקרים קודמים שפורסמו ודוחות של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). לקרוא, להישמר - ולצרוך בתבונה:

1. עשרות מקרי מוות, אלפי תופעות לוואי


מעל 6,300 דוחות על תופעות לוואי חמורות כתוצאה משימוש בוויטמינים ובתוספי תזונה הגיעו לשולחן ה-FDA בין השנים 2012-2007. התלונות עצמן אינן מוכיחות שתוספי התזונה והוויטמינים גורמים ישירות לבעיה, אולם התסמינים שדווחו, הכוללים הפרעות בתפקוד הלב, הכליות והכבד, כאבים, תגובות אלרגיות, עייפות, סחרחורות, בחילות, כאבים והקאות, נמצאו אצל אנשים הנוטלים אותם וללא סיבה אחרת לתופעות הלוואי.

בדוחות תוארו מעל 10,300 תופעות לוואי, 115 מקרי מוות, 2,100 אשפוזים, 1,000 מקרי פציעות ותחלואה, 900 ביקורים בחדרי המיון ו-4,000 מקרים רפואיים אחרים שדרשו התייחסות.

2. חלק מהתוספים הם בעצם תרופות


בארצות הברית ניתן למצוא אותם על מדפי כל דראגסטור, אבל גם בארץ שיווקם אינו נדיר. תחליפי תזונה המבטיחים להגביר את החשק המיני, שעליהם מתנוססת המילה "טבעי", הם בעצם תרופות. חלק מהמוצרים (הדו"ח לא נקב בשם מסחרי), מכילים שיירים של החומר הכימי סילדנאפיל, שהוא למעשה הוויאגרה. חומר זה מרחיב כלי דם ועלול לגרום לאיבוד הכרה, במיוחד אצל הנוטלים תרופות מסוימות.

תוספים אחרים מכילים רמות גבוהות של קפאין וחומרים אחרים המגבירים את לחץ הדם והדופק.

ה-FDA קיבל דוחות רבים של משתמשים שלקו בשבץ מוחי, נזק לכבד, אי ספיקת כליות, תסחיף ריאתי ומקרי מוות כתוצאה משימוש בתחליפים כאלה, המכילים חומרים כימיים המשמשים גם בתעשיית התרופות.

3. מינוני יתר


אלא אם כן קבע הרופא כי עליכם ליטול 100% מהמינון היומי המומלץ, אין סיבה ליטול ויטמינים בכמויות גבוהות כפי שנמכרים ברשתות השיווק והפארם. חלק מהוויטמינים הנכללים בטבליות המולטי ויטמינים נמצאים במינון גבוה עוד יותר, לעתים אף בריכוז של 150% מהמינון היומי המומלץ.

אם תחשבו גם את כמויות הוויטמינים המגיעים מהמזון, תוכלו להגיע למינון של פי שניים ויותר מההמלצה היומית.

מינוני יתר של ויטמינים מסוכנים מאוד. עודף בוויטמינים מסיסי שומן A, D, E ו-K, כמו גם מינוני יתר של סידן וברזל, עלולים לפגום במוח, בכבד, בכליות ובלב. ויטמינים המכילים יוד עלולים לפגום בתפקוד בלוטת התריס, מגנזיום עלול לפגוע בקצב הלב ולגרום לשלשולים ולכאבי בטן, ואשלגן משפיע על קצב הלב התקין.



 
תוספי תזונה: 10,300 תופעות לוואי, 115 מקרי מוות (צילום: shutterstock )
תוספי תזונה: 10,300 תופעות לוואי, 115 מקרי מוות (צילום: shutterstock )
 

4. אל תסמכו על תוויות האזהרה

 
בארצות הברית וברוב המדינות המערביות, כמו גם בישראל, רשויות הבריאות אינן דורשות לצרף תוויות אזהרה לתוספי המזון, המציינות את תופעות הלוואי האפשריות כתוצאה מצריכתם במבוגרים או בילדים. חלק מהתוספים מסוכנים ביותר בשילוב תרופות אחרות שניטלות.

לפיכך, גם אם אין תוויות אזהרה, אין זה אומר שתוסף המזון או הוויטמינים אינם טומנים בחובם סכנות. אם אינכם בטוחים, תוכלו להיוועץ במרכז ההרעלות בחיפה (טל' 04-8529205) או במומחים לפרמקולוגיה קלינית וטוקסיקולוגיה המצויים בכל בית חולים.

5. הם לא מרפאים

 
משרד הבריאות אוסר לציין על אריזות ויטמינים ותוספי תזונה כי בכוחם לרפא מחלות. אל תצפו לכך גם אם הפרסומות או העלונים מבטיחים זאת. בארצות הברית שלח מינהל המזון והתרופות אלפי מכתבי אזהרה לחברות היצרניות, לאחר שפרסמו הבטחות שונות לרפא מחלות.

גם בארץ נדונה פרשיית מגה גלופלקס בבית המשפט, לאחר פרסום מחקרים שהראו כי אין הוכחות לכך שתוסף התזונה המכיל את התוספים כונדריטין וגלוקוזאמין משפיע על מפרקי גוף האדם.

6. הטבעי אינו טבעי

 
ויטמינים אמורים להיות טבעיים, אך למעשה הם סינתטיים ומיוצרים במעבדה. החוק אינו דורש מהם באמת להיות טבעיים, אלא לבצע את הפעילות הביולוגית הטבעית לכאורה של ויטמינים. מנגד, גם מה שמוגדר "צמחי" לעתים הוא סינתטי לחלוטין.

ה-FDA קובע שצמחי פירושו שהמוצר היה "חי" בשלב כלשהו בעבר, ובמילים אחרות: צמחי אמור להגיע אכן מצמח חי, ולא ממבחנה במעבדה. אז בפעם הבאה כשכתוב על המוצר שהוא טבעי, צמחי או ממקור צמחי, קחו זאת בערבון מוגבל.

טבעי? צמחי? בדקו מה מסתתר באריזה (צילום: shutterstock)

טבעי? צמחי? בדקו מה מסתתר באריזה (צילום: shutterstock)

7. מי אמר שאתם זקוקים לוויטמינים? 


אם אתם צורכים את הכמות המומלצת של ויטמינים ומינרלים באמצעות תזונה מאוזנת של 1,200 קלוריות ליממה או יותר, הכוללת את כל אבות המזון ושלוש מנות פרי וירקות מדי יום, סביר שהתזונה שלכם תקינה. גם אם לא, אין פירושו של דבר שאתם אכן זקוקים לתוספי תזונה או לוויטמינים. אלה הזקוקים להם הם לרוב אנשים חולים או במצבי סיכון מסוימים מאוד.

ויטמין A: אנשים מעטים בלבד סובלים ממחסור בוויטמין זה, המצוי בביצים, בכבד ובחלב. גם צמחונים וטבעונים לרוב אינם סובלים ממחסור בוויטמין A, שעודף בו עלול לגרום לפגיעה קשה בכבד ובעצמות ולהביא למומים מולדים בעובר.
ויטמין B: רוב האנשים זוכים לצרוך כמויות מכובדות של ויטמינים מקבוצה B. יוצאי דופן בהיבט זה הם צמחונים הסובלים ממחסור בוויטמין B12. גם כ-30%-10% מהאנשים בני 50 ומעלה, שאינם מייצרים מספיק חומצה בקיבה הגורמת למיצוי הוויטמין מהמזון, זקוקים לו.

לנשים בהריון או כאלה המנסות להתעבר, קיימת ההמלצה לצרוך ממספר חודשים לפני ההריון ועד תומו 400 מק"ג חומצה פולית (ויטמין B9), שנמצאה כמפחיתה משמעותית את שכיחות המומים בעובר.

ויטמין C: חברות רבות מנסות למכור לנו שהוויטמין ימנע מכם הצטננות ושפעת, אולם מחקרים לא הצליחו להוכיח זאת. ויטמין זה עשוי להעלות גם את ספיגת הברזל בגוף, לכן הסובלים ממחלות שונות ונוטלים ברזל שאינו מתאים לספיגה מוגברת, צריכים להימנע ממינון גבוה של ויטמין C כיוון שהדבר עלול להיות מסוכן ולגרום להפרעות בקצב הלב.

ויטמין D: למרבה הפלא, גם בישראל שטופת השמש קיים מחסור בוויטמין זה, החשוב לבניית העצם. הוויטמין נמצא חשוב גם לספורטאים: מחקרים הראו כי רמות נמוכות שלו גורמות לפירוק שריר, לכן הוא מומלץ כתוסף לאלו שהם בעלי רמות נמוכות שלו.

היוועצו ברופא שיחליט אם יש לשלוח אתכם לבדיקת דם לרמת ויטמין D, ולפיה יחליט אם יש לכם צורך בתוספת שלו.

ויטמין E: שני מחקרים קשרו מתן של מנה יומית של ויטמין E במינון של 400 יחידות בינלאומיות לסיכון קטן אך משמעותי סטטיסטית לתמותה. מעבר לכך, ויטמין E עלול לעכב קרישת דם, כך שהוא אסור לנטילה אצל הנוטלים מדללי קרישה העלולים לסבול מדימומים משמעותיים.
מולטי ויטמינים: מחקרים קליניים גדולים מצאו כי נטילה של מולטי ויטמינים אינם משפרים את הבריאות או את תוחלת החיים של האדם הממוצע. כאמור, אלה בעלי תזונה מאוזנת לרוב אינם זקוקים למולטי ויטמין.

תגובה 1:

  1. למרות זאת הרבה אנשים שנטלו מגה גלופלקס היו מרוצים

    השבמחק